Algemene voorwaarden

Inhoud
Artikel 1. Identiteit van de ondernemer
Artikel 2. Definities
Artikel 3. Toepasselijkheid
Artikel 4. Offertes, aanbiedingen en overeenkomsten
Diensten
Artikel 5. Diensten
Artikel 6. Aanvaarding en bedenktijd
Artikel 7. Eigendomsvoorbehoud en zekerheid
Artikel 8. Levering
Overige bepalingen
Artikel 9. Betaling
Artikel 10. Beëindiging
Artikel 11. Aansprakelijkheid
Artikel 12. Klachten en garantie
Artikel 13. Intellectuele Eigendom
Artikel 14. Geschillen

Artikel 1 Identiteit van de ondernemer
FinnColors Scandinavian Paint
Stinsenwei 13
8571 RH Harich

Telefoonnummer Nederland:
0514 – 602475

Bereikbaarheid: op werkdagen tussen 9.00 en 17.00
Email: info@finncolors.nl

KvK nummer: 65533143
BTW nummer: NL001465899B49

Artikel 2 Definities

  1. Algemene voorwaarden: de onderhavige algemene voorwaarden, ongeacht de vorm waarin
    deze kenbaar worden gemaakt. Zowel op papier als elektronisch.
    Diensten: alle werkzaamheden en andere activiteiten die voorwerp zijn van enige aanbieding,
    offerte, overeenkomst of andere rechtshandeling in de relatie tussen Opdrachtnemer en
    Opdrachtgever.
    Producten: alle roerende zaken die voorwerp zijn van enige aanbieding, offerte,
    overeenkomst of andere rechtshandeling in de relatie tussen Opdrachtnemer en
    Opdrachtgever.
    Overeenkomst: de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever op grond
    waarvan Opdrachtnemer Diensten en/of Producten ten behoeve van Opdrachtgever levert.
    Opdrachtgever: natuurlijk of rechtspersoon die met Opdrachtnemer een overeenkomst sluit
    of heeft gesloten of ten behoeve van wie de rechtshandeling is/wordt verricht op grond
    waarvan Diensten en/of Producten aan deze partij worden geleverd.
    Consument: een natuurlijke persoon die Opdrachtgever is en Diensten en/of Producten koopt
    en die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Artikel 3 Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op en maken deel uit van alle aanbiedingen,
    offertes, overeenkomsten en andere rechtshandelingen, ongeacht of deze mondeling,
    schriftelijk, elektronisch of in enige andere vorm zijn gedaan, betreffende levering van verf en
    lijm door opdrachtnemer aan of ten behoeve van opdrachtgever.
  2. De algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op Diensten en/of Producten
    waarbij Opdrachtnemer geheel of ten dele diensten van derden heeft betrokken en deze, al
    dan niet bewerkt, aan Opdrachtgever door levert, alsmede op Diensten en/of
    Producten die ter uitvoering van de aanbieding, offerte, overeenkomst of andere
    rechtshandeling in opdracht van Opdrachtnemer door een derde aan Opdrachtgever wordt
    geleverd.
  3. Afwijkingen van of aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien
    deze vooraf uitdrukkelijk en schriftelijk door Opdrachtnemer en Opdrachtgever zijn
    overeengekomen.
  4. Opdrachtnemer en Opdrachtgever wijzen uitdrukkelijk de toepasselijkheid van eventuele
    algemene (inkoop of verkoop) voorwaarden van Opdrachtgever van de hand.
  5. Indien en voor zover enige bepaling van de algemene voorwaarden nietig wordt verklaard of
    vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van de algemene voorwaarden onverminderd
    van kracht blijven. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen alsdan met elkaar in overleg
    treden over een nieuwe bepaling ter vervanging van de nietige/vernietigde bepaling, waarbij
    zoveel mogelijk de strekking en doel van de nietige/vernietigde bepaling in acht wordt
    genomen.
  6. Indien er onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze
    algemene voorwaarden, dan wel zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze
    algemene voorwaarden geregeld is, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van
    deze bepalingen.
  7. Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden
    geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene
    voorwaarden.
  8. Indien Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent
    dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Opdrachtnemer in enigerlei
    mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van
    deze voorwaarden te verlangen.
  9. Opdrachtnemer is te allen tijde bevoegd tot wijziging van deze voorwaarden.
  10. Bij ongelijkheid prevaleren Nederlandse teksten te allen tijde boven vertalingen.

Artikel 4 Offertes, aanbiedingen en overeenkomsten

  1. Offertes van Opdrachtnemer zijn geldig voor de in de offerte aangegeven termijn. Indien er
    geen termijn is aangegeven, is de offerte geldig tot 14 dagen na de datum waarop de offerte is
    uitgebracht.
  2. Alle offertes en aanbiedingen zijn vrijblijvend, ook indien er een termijn voor aanvaarding is
    genoemd.
  3. Overeenkomsten komen tot stand doordat Opdrachtnemer de door Opdrachtgever schriftelijke
    verstrekte aanvaarding van de offerte of aanbod bevestigd, dan wel op het moment dat
    Opdrachtnemer tot de uitvoering van de overeenkomst overgaat. Ingeval dat de
    Opdrachtgever handelt als consument dient de Opdrachtnemer deze een bevestigingsmail te
    sturen ter bevestiging van de overeenkomst.
  4. Het aanbod bevat volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten. De
    beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod te maken.
    De geplaatste afbeeldingen op de websites van Opdrachtgever zijn een waarheidsgetrouwe
    weergave van de producten. Kennelijke fouten of vergissingen in het aanbod binden de
    Opdrachtgever niet.
  5. Indien de opdracht van Opdrachtgever (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte
    opgenomen aanbod is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan
    niet overeenkomstig deze afwijkende opdracht tot stand, tenzij Opdrachtnemer anders
    aangeeft.
  6. Opdrachtnemer verplicht zich bij samengestelde aanbiedingen niet tot het verrichten van een
    gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
    Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
  7. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor Opdrachtgever te allen tijde, zonder opgaaf van
    reden, te verbieden verdere Diensten en/of Producten te bestellen.
  8. Aanvullingen en wijzingen van de overeenkomst kunnen uitsluitend schriftelijk geschieden.
  9. Opdrachtnemer is gerechtigd zijn rechten en plichten voortvloeiende uit de Overeenkomst
    over te dragen aan derden met schriftelijke kennisgeving aan de Opdrachtgever.
    Opdrachtgever kan zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst alleen overdragen met
    voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, welke toestemming niet op
    onredelijke gronden zal worden onthouden, waarbij Opdrachtnemer aanvullende voorwaarden
    kan stellen.
  10. Indien Opdrachtgever niet-consument is, sluiten partijen de werking van titel 5 afdeling 2B van
    boek 6 van het Burgerlijk Wetboek expliciet uit.
  11. Alle overeenkomsten tussen partijen zullen in het Nederlands zijn.
  12. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de overeenkomst per e-mail te ontbinden indien
    de overeengekomen Producten niet langer leverbaar zijn, dan wel niet langer leverbaar is voor
    de overeengekomen prijs.
  13. Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de verstrekte gegevens op basis
    van welke Opdrachtnemer zijn aanbieding volledig dan wel gedeeltelijk heeft gebaseerd.
    Opdrachtgever betracht steeds de uiterste zorg dat de eisen waaraan de prestatie van
    Opdrachtnemer dient te voldoen, juist en volledig zijn. Alle gegevens welke in tekeningen,
    afbeeldingen, catalogi, websites, offertes, reclamemateriaal, normalisatiebladen, social media
    e.d. worden vermeld, binden de Opdrachtnemer niet, tenzij Opdrachtnemer uitdrukkelijk
    schriftelijk anders vermeldt.
  14. Ter zake de door Opdrachtnemer verrichte prestaties en de daarvoor door Opdrachtgever
    verschuldigde bedragen, leveren de relevante documenten en gegevens uit de administratie
    of systemen van Opdrachtnemer volledig bewijs op, onverminderd het recht van
    Opdrachtgever tot het leveren van tegenbewijs.

Artikel 5 Diensten

  1. Een aanvaarde opdracht leidt slechts tot een inspanningsverbintenis van Opdrachtnemer.
    Opdrachtnemer verplicht zich opdrachten naar beste inzicht en vermogen, rekening houdende
    met de stand der techniek en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap, uit te voeren.
    Bij het uitvoeren van een adviesopdracht verplicht Opdrachtnemer zich om op zorgvuldige
    wijze om te gaan met de belangen van Opdrachtgever.
  2. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk en/of aansprakelijk indien de werkzaamheden
    voortvloeiende uit adviezen niet de gewenste gevolgen hebben gehad.

Artikel 6 Aanvaarding en bedenktijd

  1. Opdrachtgever dient de ontvangen producten direct bij ontvangst te controleren op zichtbare
    gebreken. Hieronder valt in het bijzonder een afwijkende kleur of vlokkerige verf.
  2. Niet-Consumenten mogen overeenkomsten tot koop van de Producten (retour zenden)
    wegens non-conformiteit, te weten zichtbare afwijkingen met het overeengekomen, binnen 7
    dagen na aflevering ontbinden. Daarna worden Producten geacht conform afspraak te zijn.
  3. Opdrachtgever dient Opdrachtnemer binnen 7 dagen na ontvangst op de hoogte te stellen van
    non-conformiteit of zichtbare afwijkingen, onder gelijktijdige vermelding van de
    orderbevestiging.
  4. Consumenten mogen overeenkomst tot de koop van de Producten eenzijdig zonder opgave
    van redenen binnen 14 werkdagen na ontvangst van een Product ontbinden middels het
    meegeleverde retourformulier. Opdrachtnemer kan hiervan een schriftelijke bevestiging
    vragen. De Consument zendt het Product terug met alle geleverde toebehoren, indien
    redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de Opdrachtnemer
    verstrekte redelijke en duidelijke instructies. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige
    uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de Consument. De Consument draagt de
    rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product.
  5. Consumenten dienen Opdrachtnemer binnen bekwame tijd na de ontdekking op de hoogte te
    stellen van non-conformiteit of zichtbare afwijkingen, onder gelijktijdige vermelding van de
    orderbevestiging.
  6. Voor de overeenkomst tot de koop van de Producten overeenkomstig de specificaties van
    Opdrachtgever, voor verdere verkoop ongeschikt zijn geworden of gebruikt zijn door de
    Opdrachtgever, is ontbinding niet mogelijk.
  7. Een opdrachtgever mag een Product pas retour zenden na een voorafgaande melding aan
    Opdrachtnemer en is verantwoordelijk voor het retourneren van het Product en de daaraan
    verbonden kosten. De prijs van het Product zal aan Opdrachtgever geretourneerd worden, als
    ook eventuele andere door een Consumenten betaalde bedragen, binnen 30 dagen na de
    ontbinding van de overeenkomst.

Artikel 7 Eigendomsvoorbehoud en zekerheid

  1. Alle door Opdrachtnemer geleverde Producten blijven eigendom van Opdrachtnemer tot het
    moment van volledige betaling van al hetgeen Opdrachtgever uit hoofde van,
    samenhangende met of voortvloeiende uit, door Opdrachtnemer geleverde Producten, aan
    Opdrachtnemer verschuldigd is.
  2. Onverminderd het hiervoor in dit artikel bepaalde, is het Opdrachtgever toegestaan de
    Producten aan derden te verkopen, doch zulks uitsluitend in het kader van zijn normale
    bedrijfsvoering. Alsdan is Opdrachtgever gehouden de verkregen gelden onverwijld aan
    Opdrachtnemer over te dragen, dan wel, indien niet tegen contante betaling is verkocht, de
    verkregen vorderingen onverwijld aan Opdrachtnemer over te dragen.
  3. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd de Producten die zich onder Opdrachtgever, dan
    wel een derde bevinden, maar aan Opdrachtnemer in eigendom toebehoren, onder zich te
    nemen, zodra de reële kans bestaat dat Opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal
    voldoen. Het voorgaande laat onverlet de overige rechten van Opdrachtnemer, waaronder die
    tot schadevergoeding.

Artikel 8 Levering

  1. Opgegeven termijnen voor levering door Opdrachtnemer zijn indicatief. Deze zijn nimmer als
    fatale termijnen aan te merken. Opdrachtnemer spant zich naar behoren in om de
    overeengekomen (leverings)termijnen zoveel mogelijk in acht te nemen. De enkele
    overschrijding van een genoemde of opgegeven termijn brengt Opdrachtnemer niet in
    verzuim. Opdrachtnemer dient derhalve middels een aangetekend verzonden
    ingebrekestelling een redelijke termijn van minimaal 21 dagen geboden te worden om alsnog
    uitvoering te geven aan de overeenkomst.
  2. Opdrachtnemer is niet gebonden aan al dan niet uiterste (leverings)termijnen die, vanwege
    buiten zijn macht gelegen omstandigheden, waaronder omstandigheden veroorzaakt door
    Opdrachtgever, waaronder het niet tijdig aanleveren van de juiste informatie of data, welke
    zich na het aangaan van de overeenkomst hebben voorgedaan, niet meer gehaald kunnen
    worden.
  3. Levering kan om praktische redenen in gedeelten plaatsvinden, waaronder bij uitblijvende
    levering van Producten van Derden. Bij Consumenten zal levering op afgesproken datum
    plaatsvinden.
  4. Consumenten zijn tot het moment van levering gerechtigd de overeenkomst eenzijdig
    schriftelijk, mondeling of per email te ontbinden indien levering niet binnen dertig
    kalenderdagen na de overeengekomen leveringsdatum heeft plaatsgevonden.

Artikel 9 Betaling

  1. De administratie van Opdrachtnemer strekt tot volledig bewijs van het gefactureerde.
  2. Opdrachtgever geeft goedkeuring voor eventuele facturatie per email.
  3. Betaling dient te geschieden op de door partijen overeengekomen wijze, of indien partijen
    daarover geen specifieke afspraken hebben gemaakt op in het bestelproces aangegeven
    wijze. Bij betaling per bank of giro geldt de dag van creditering als de dag van betaling.
  4. Opdrachtgever dient de facturen van Opdrachtnemer te betalen binnen de op de betreffende
    factuur vermelde betalingstermijn. Indien op een factuur geen betalingstermijn is aangegeven,
    geldt een betalingstermijn van 14 dagen.
  5. Alle betalingen door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer worden in mindering gebracht op de
    eventueel opengevallen kosten en rente en voorts op de oudste nog openstaande facturen
    van Opdrachtgever, ongeacht enige andere aanduiding door Opdrachtgever.
  6. Enig beroep door Opdrachtgever, niet zijnde Consument, op opschorting, verrekening of
    aftrek is niet toegestaan, alsook iedere afwijking van de betalingscondities, behoudens
    uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer.
  7. Indien Opdrachtgever enige factuur van Opdrachtnemer niet binnen de betalingstermijn
    voldoet, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en derhalve rente verschuldigd, zonder
    dat enige ingebrekestelling of sommatie vereist is.
  8. Indien op de vervaldatum geen (volledige) betaling is ontvangen, is een Consument de
    wettelijke rente verhoogd met 2% verschuldigd over het nog verschuldigde bedrag, welk
    bedrag direct opeisbaar is. Een Opdrachtgever niet zijnde Consument, is 2% rente per maand
    verschuldigd.
  9. Bij uitblijvende betaling zal Opdrachtnemer de vordering ter incasso uit handen geven.
    Opdrachtgever is in dat geval naast betaling van de hoofdsom, de daarover verschuldigde
    rente en de aanmaningskosten gehouden tot de vergoeding van alle door Opdrachtnemer
    geleden schade, alsmede alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten. De hoogte van de
    buitengerechtelijke kosten bedraagt 15% van de hoofdsom, met een minimum van € 40,- en
    voor niet- Consumenten € 200,- exclusief BTW. Opdrachtgever is over de incassokosten
    eveneens de rente verschuldigd.
  10. Indien Opdrachtgever van mening is dat een factuur onjuist is, kan Opdrachtgever zijn
    bezwaren uiterlijk binnen 14 dagen na de factuurdatum aan Opdrachtnemer kenbaar maken.
    Na ontvangst van het bezwaar zal Opdrachtnemer een onderzoek instellen. Bij niet of niet
    tijdige ingediende bezwaren wordt het gefactureerde dan wel het geïncasseerde bedrag
    aangemerkt als juist en door Opdrachtgever aanvaard.
  11. Opdrachtnemer is gerechtigd voor alle nog te verrichten leveringen contante betaling voor
    aflevering van de Producten of enige garantie voor tijdige betaling te verlangen.
  12. Indien in de financiële positie van Opdrachtgever na het tot stand komen van de
    overeenkomst, doch voor de aflevering der Producten een aanzienlijke verslechtering
    optreedt, is Opdrachtnemer gerechtigd geheel of gedeeltelijk af te zien van verdere uitvoering
    van de overeenkomst, dan wel een wijziging van de betalingsvoorwaarden te vorderen.

Artikel 10 Beëindiging

  1. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst, zonder ingebrekestelling en/of gerechtelijke
    tussenkomst, op te schorten, dan wel met onmiddellijke ingang buitengerechtelijke te
    ontbinden en zonder dat Opdrachtnemer hierdoor schadeplichtig wordt jegens Opdrachtgever,
    indien:
    1) Opdrachtgever failliet is verklaard, dan wel een aanvraag hiervoor is ingediend;
    2) Voor Opdrachtgever voorlopige of definitieve surseance van betaling is aangevraagd
    of verkregen;
    3) Opdrachtgever het vrije beheer over (een deel van) zijn vermogen heeft verloren;
    4) Opdrachtnemer redenen heeft te twijfelen aan de betalingsmogelijkheid van
    Opdrachtgever om (tijdig) aan zijn verplichtingen uit de overeenkomst te voldoen.
    5) Opdrachtgever (een van) diens verplichtingen niet (volledig) nakomt.

Artikel 11 Aansprakelijkheid

  1. Opdrachtnemer is bij haar activiteiten (gedeeltelijk) afhankelijk van de medewerking, diensten
    en leveranties van derden, waar Opdrachtnemer weinig of geen invloed op kan uitoefenen.
    Opdrachtnemer is derhalve nimmer aansprakelijk voor enige schade voortvloeiend uit de
    overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer of het verbreken ervan, ongeacht of
    de schade ontstaat of zichtbaar wordt gedurende of na de overeenkomst met Opdrachtnemer.
  2. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt
    uitsluitend verstaan:
    1. de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor
    zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
    2. de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van
    Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan
    Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden;
    3. de redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de
    Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe
    schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
  3. Iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor enige andere vorm van schade is
    uitgesloten, daaronder begrepen iedere vorm van indirecte schade waaronder aanvullende
    schadevergoeding, vergoeding van gevolgschade en schade wegens gederfde omzet of
    winst.
  4. Iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor enige andere vorm van schade is
    uitgesloten indien blijkt dat Opdrachtnemer, of een door Opdrachtnemer ingeschakelde derde,
    de Producten op een ondeugdelijke wijze heeft gehanteerd of aangebracht. De wijze van
    hanteren of aanbrengen is ondermeer afhankelijk van de ondergrond, de temperatuur, de
    locatie en de gehanteerde aanbrengmaterialen. Laat u bij twijfel adviseren door een
    deskundige.
  5. Indien en voor zover Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever tot enige schadevergoeding
    verplicht is voor directe schade, dan wel voor een toerekenbare tekortkoming, komt deze
    schade slechts voor vergoeding in aanmerking tot het bedrag van de overeenkomst, dan wel,
    indien er meerdere facturen zijn, de betreffende of laatste factuur, te allen tijde met een
    maximum van € 250,-.
  6. Iedere aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot het bedrag dat vergoed wordt door de
    verzekeraar van Opdrachtnemer.
  7. Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds vereist dat
    Opdrachtgever de schade zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 14 dagen na het ontstaan
    daarvan, per aangetekend schrijven bij Opdrachtnemer meldt.
  8. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade ten gevolge van (uitval of
    onbereikbaarheid door) overmacht, waaronder door storingen in het internet of bij andere
    providers, ziekte, stakingen, uitval van elektriciteit, uitval van hardware, pogingen van derden
    uitval of onbereikbaarheid van een site te bewerkstelligen, een niet-toerekenbare
    tekortkoming van ingeschakelde derden of toeleveranciers e.d. Met overmacht wordt gelijk
    gesteld: in ernstige mate bemoeilijkt.
  9. Met overmacht worden mede gelijk gesteld alle overige oorzaken die buiten de schuld of
    risicosfeer van Opdrachtnemer zijn ontstaan.

Artikel 12 Klachten & Garantie

  1. Slechts de garantie van de Producent van de Producten is van toepassing. Opdrachtnemer
    zal als service in beginsel fungeren als bemiddelende tussenpartij.
  2. Voor Consumenten geldt wat betreft de productgarantie voor productfouten een termijn van 2
    jaar, dan wel de termijn die de producent van de Producten biedt. Voor niet-consumenten
    geldt een termijn van 6 maanden. De termijn geldt voor niet-geopende en niet-aangebrachte
    Producten. Producten dienen direct na opening gebruikt te worden.
  3. Opdrachtgever heeft geen enkele garantie op de duurzaamheid van de Producten. De
    duurzaamheid is afhankelijk van ondermeer afhankelijk van de wijze van aanbrengen, de
    weersomstandigheden en het gebruik.
    Opdrachtgever heeft geen enkel recht op garantie op de door Opdrachtnemer geleverde
    Diensten, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen.
  4. Klachten en aanspraken op garantie worden slechts in behandeling genomen indien deze
    schriftelijk binnen acht dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen veertien dagen nadat de
    betreffende Diensten en/of Producten zijn ontvangen door Opdrachtnemer.
  5. Opdrachtgever dient te allen tijde een ingebrekestelling te versturen bij klachten of
    aanspraken op garantie. Een ingebrekestelling dient per aangetekende post verzonden te
    worden en een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat
    Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren en de klacht te onderzoeken.
  6. Een ingebrekestelling dient een redelijke termijn van minimaal 21 dagen te bevatten.
  7. Opdrachtgever kan geen aanspraak maken op garantie indien de gebreken niet toe te
    rekenen zijn aan Opdrachtnemer, dan wel de producent van de Producten.
  8. Opdrachtgever zal alle door Opdrachtnemer voor onderzoek van de klacht gewenste
    medewerking verlenen, o.a. door Opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen ter plaatsen een
    onderzoek in te stellen of in te laten stellen naar de aard van de klacht, waaronder kwaliteit
    en/of kwantiteit van de geleverde prestatie.
  9. Opdrachtgever kan nimmer uit hoofde van klachten of gebreken ontbinding van de
    overeenkomst vorderen, noch tijdens, noch na afloop van de eventuele overeengekomen
    garantieperiode.
  10. Indien een klacht gegrond is, zal Opdrachtnemer trachten de werkzaamheden alsnog te
    (laten) verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de Opdrachtgever
    aantoonbaar zinloos is geworden of onmogelijk is. Dit dient door de Opdrachtgever
    nadrukkelijk en schriftelijk kenbaar worden gemaakt.
  11. Indien komt vast te staan dat een klacht (grotendeels) ongegrond is, dan komen de kosten
    daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, voor rekening van de
    Opdrachtgever.
  12. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle
    vorderingen en verweren van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer en de door
    Opdrachtnemer bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, 1 jaar.

Artikel 13 Intellectueel eigendomsrecht

  1. Alle rechten van intellectuele eigendom terzake van de Diensten en Producten berusten
    uitsluitend bij Opdrachtnemer of diens leveranciers. De levering van Diensten en/of Producten
    strekt nimmer tot enige overdracht van de rechten van intellectuele eigendom.
  2.  Opdrachtnemer is bevoegd de handelsnaam en logo’s van Opdrachtgever zonder
    nadere toestemming van Opdrachtgever, te gebruiker voor andere doeleinden, waaronder die
    van marketing en die van plaatsing op de website van Opdrachtnemer.

Artikel 14 Persoonsgegevens

  1. Het uitvoeren van de overeenkomst brengt verwerking van persoonsgegevens met zich mee.
    Door het aangaan van deze overeenkomst geeft Opdrachtgever Opdrachtnemer opdracht om
    de verstrekte en noodzakelijke persoonsgegevens te verwerken. Andere verwerkingen zal
    Opdrachtnemer alleen uitvoeren in opdracht van Opdrachtgever of als daartoe een wettelijke
    verplichting bestaat.
  2. Opdrachtgever geeft met het aangaan van de overeenkomst uitdrukkelijk toestemming
    persoonsgegevens over Opdrachtgever te verwerken en/of op te slaan in een database ten
    behoeve van de uitvoering van de overeenkomst.
  3. Op verzoek van Opdrachtgever zal Opdrachtnemer de door Opdrachtnemer verwerkte en te
    verwerken gegevens schriftelijk of per e-mail bekend maken en/of wijzigen.

Artikel 15 Geschillen

  1. De Overeenkomst in samenhang met deze algemene voorwaarden geven volledig weer
    hetgeen tussen partijen is overeengekomen en vervangen alle eerdere en gelijktijdige,
    expliciete of impliciete afspraken, overeenkomsten, verklaringen en garanties, zowel
    schriftelijk als mondeling.
  2. In alle gevallen waarin deze algemene voorwaarden niet voorzien beslist Opdrachtnemer.
  3. Alle geschillen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever worden beheerst door Nederlands
    recht.
  4. Alle geschillen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever worden bij uitsluiting voorgelegd aan
    de bevoegde rechter in het Arrondissement waar Opdrachtnemer gevestigd is.